Foodblogswap: Luikse salade

Voor de foodblogswap van september mocht ik een gerechtje maken van de blog ‘La Tartinette’. Het blog bestaat sinds juli 2013 maar bevat toch al een reeks leuke receptjes. De malteser cupcake en de Pasteis de Nata leken me lekker. Maar..iIk wilde al langer een Luikse salade maken en toevallig zag ik hem ook op dit blog staan… dus ging ik met dit recept aan de slag. De hoeveelheden heb ik wel aangepast en heb er een eitje bij gekookt.

luikse salade

Ingrediënten (voor 4 personen):

  • 500 gram sperziebonen
  • 1,5 kilogram krieltjes
  • 400 gram gerookte spekreepjes
  • 100 ml balsamico-azijn
  • 4 eieren
  • boter
  • peper
  • zout

Bereiding:

  • Verwijder de puntjes van de sperziebonen. Kook ze een 7-tal minuten in kokend, gezouten water. Giet ze af en spoel ze met koud water. Zet even aan de kant.
  • Ondertussen kun je de krieltjes in drie delen snijden. Verwarm een pan met wat boter en bak de krieltjes aan tot ze bruin kleuren. Zet er dan even een deksel op, zet het vuur wat lager en laat ze beetgaar worden. Laat ze dan afkoelen.
  • Bak de spekreepjes in een pan tot ze goed doorbakken zijn. Voeg de balsamico-azijn erbij en laat eventjes rustig pruttelen tot het een siroop wordt. Laat dat weer afkoelen.
  • Kook de eieren hard in 9 minuten. Spoel ze met koud water en pel ze. Snijd ze door de helft.
  • Doe de boontjes, aardappelen en spekjes in een grote kom. Doe er wat peper en zout bij. Roer het geheel om. Werk af met de eitjes.

Aranka’s kookblog maakte deze maand een gerechtje van mijn blog.

Geef een reactie

