Foodblogswap: Bobotie met mango

Had er al wat over gelezen op andere foodblog maar de eerste keer dat ik meedeed met een foodblogswap!
Ik kreeg deze maand de blog van leukerecepten.nl aangewezen. Ik was heel blij met die keuze want de blog van Sandra en haar vriend Eric is een mooie en overzichtelijke blog vol met toffe recepten.
De recepten zijn ingedeeld in makkelijk, gemiddeld en moeilijk.

Voor deze foodblogswap heb ik eerst alle gerechten even nagekeken. Dan een selectie van een paar gerechtjes gemaakt. Zo vond ik de mini quiche met gorgonzola , de gnocchi met biefstukreepjes en de Mexicaanse mini hapjes wel lekker lijken.
Maar uiteindelijk viel mijn keuze dan toch op dit Zuid-Afrikaanse gerecht: bobotie met mango.
Ik heb al eens de standaard bobotie gemaakt en die vond ik al heerlijk. Daarom leek me de mango-versie nog lekkerder. Ik vind mango heerlijk om in hoofdgerechten te verwerken.

foodblogswap

Ik heb het recept goed gevolgd maar heb de hoeveelheden wel aangepast.
Alleen de koriander heb ik vervangen door wat gedroogde peterselie. Omdat ik de smaak van koriander niet zo vind.De schotel maakte ik in twee kleinere ovenschalen omdat onze grote ovenschaal op zolder staat (wegens verbouwing!).

Ingrediënten:

  • 550 gram rundergehakt
  • 2 rode uien
  • 3 tenen knoflook
  • 1,5 snee wit brood
  • 1,5 mango
  • 1,3 liter kippenbouillon
  • 1 eetlepel kerriepoeder
  • 1 eetlepel peterselie, gedroogd
  • 200 ml zure room
  • 2 middelmatige eitjes
  • peper
  • zout
  • olijfolie
  • boter

Bereiding:

  • Verwarm de oven op 180 graden.
  • Snipper de ui en knoflook.
  • Snijd de mango in partjes, hou er zes apart en snijd de rest in blokjes.
  • Snijd het brood in blokjes.
  • Laat het brood wellen in de kippenbouillon (gekookt water met bouillonblokjes).
  • Fruit de ui en knoflook aan in olijfolie.
  • Bak het gehakt rul aan.
  • Voeg de mango, kerriepoeder, peper, zout en brood toevoegen. Roer goed.
  • Vet ondertussen de ovenschaal in met boter.
  • Doe het mengsel in de ovenschaal.
  • Meng de eieren met de zure room.
  • Verspreid het eiermengsel over het gehakt.
  • Werk af met de partjes mango.
  • Zet het dan 25 minuten in de oven.

Wil je het receptje in een filmpje zien?
Dat kan ook!

Deze maand kookt Nick van writtenbynick.nl van mijn blog. Ben je ook zo benieuwd? Bekijk zijn blog dan ook even.

Geef een reactie

