de Zwaan – Borkel & Schaft

Gisterenavond ging ik met een vriendin uit eten in restaurant ‘de Zwaan’ in Borkel & Schaft.
Deze zaak ligt op een gezellig pleintje in het rustige dorp, vlak naast de kerk.
Vroeger kwam ik hier vaak een terrasje doen na een fietstochtje met mijn ouders.
Maar nu was ik er al eventjes niet meer geweest.

Bij restaurant ‘de Zwaan’ kun je terecht voor een lunch, diner maar ook voor een brunch of high tea.
De zaak is groot, de tafeltjes staan ruim uit elkaar en al netjes gedekt met een rode tafelloper, glazen, het bestek, een bloempje en een kaarsje voor de sfeer.
We worden hartelijk ontvangen. Omdat we nog een beetje te vroeg waren voor het diner
namen we nog eventjes plaats aan het gezellige haardvuur bij de bar.
Onder het genot van een kopje thee bekeken we ook meteen het keuzemenu.
Elke maand stelt ‘de Zwaan’ een keuzemenu samen. Je kunt kiezen uit een 3-gangen (32,5 euro) of 4-gangenmenu (35,5 euro).
Wat het nog aantrekkelijker maakt, is de 50% korting die je krijgt op het tweede menu. En dit van maandag tot en met vrijdag…
De keuze aan gerechten is echt ruim. Het kiezen was dus erg moeilijk voor mij!

borkel11

Uiteindelijk maken we onze keuze en gaan richting ons tafeltje.
We krijgen een groot mandje met wit en bruin stokbrood. Daarbij een soort van mayonaise (precies weten we niet wat het was!), een tapenade, zwarte en groene olijven.
We gaan voor het 4-gangenmenu en bestellen een proeverij. Hierbij krijg je een selectie van hoofdgerechten.
Het wordt gepresenteerd op een étagère op afneembare borden zodat je het ook makkelijk op je bordje kunt scheppen.
Na de nodige informatie van de bediening beginnen we eraan. Eerst het kaaskroketje, dan de carpaccio met de parmezaanse kaas,
daarna de Italiaanse ham met meloen en als afsluiting Hollandse garnaaltjes, gerookte zalm en gerookte forel.
Na het proeverijtje zijn we er allebei over eens dat we goed gekozen hebben om bij ‘de Zwaan’ te gaan eten.

Na het voorgerecht (dat al heel goed vulde) zijn we klaar voor het soepje. Mijn vriendin kiest voor een aspergesoep en ik voor de krabsoep.
De soepjes zien er goed uit. Malse asperges en bij mij heerlijke Hollandse garnaaltjes op de bodem. En ons broodmandje wordt weer goed aangevuld.

Tijd voor het hoofdgerecht… de scampi Andalusië wordt gepresenteerd in een pannetje. Hierin liggen de scampi’s, de groentjes en rijst. Hierbij zit een mild tomatensausje.
Ik ga voor de surf & turf, een gegrilde ossenhaas met twee scampi’s in een pepersausje. De ossenhaas is medium gebakken. De scampi’s en het sausje smaken goed.
Voor mij mocht er nog iets meer saus zijn. Ik vind dat lekker om ook mijn frietjes doorheen te draaien. 🙂 Frietjes krijg je hier trouwens in overvloed! Wat een bak!

Als nagerechtje gaat mijn vriendin voor een kaasplankje. Helaas krijgen we niet meteen te horen wat voor kaasjes hierop liggen.
Dit vragen we dan maar achteraf waarop de bediende even informatie gaat vragen in de keuken. Een stukje Blue Stilton, Leerdammer en brie.
Het kaasplankje wordt geserveerd met wat salade, walnoten, druifjes, roggebrood en stroop.
Ik ga voor een ijsje, een duo van amaretto en praliné-ijs met slagroom. Een prima afsluiter en onze buikjes zijn rond gegeten!

 

borkel1

borkel2

borkel3

borkel4

borkell5

borkel6

borkel7

borkel8

borkel9

borkel10

 

Lekker!

  • ruime porties
  • gevarieerde keuzekaart
  • mooie prijs voor een lekker menu

Niet zo lekker!

  • enige kleine minpuntje: beetje uitleg voor de kaas en de brooddipjes mocht wel
  • weer veel ijs als dessertkeuze

 

8

 

Restaurant de Zwaan, Mgr. Kuijpersplein 16-18, Borkel & Schaft, http://www.zwaanborkel.nl/

One thought on “de Zwaan – Borkel & Schaft

  1. Pingback: de Zwaan – Borkel & Schaft (2) | Lekker Happen

Geef een reactie

